شيوه دفع زباله‌هاي الكترونيكي در كشور‌هاي اروپايي

۱۱ بازديد

شيوه دفع زباله‌هاي الكترونيكي در كشور‌هاي اروپايي

پيشرفت تكنولوژي و توليدات لوازم برقي و الكترونيكي، سبب ايجاد رفاه بيشتر و زندگي آسان تري براي انسان‌ها شده انست اما همين لوازم، هنگام اتمام عمر مفيد و دورريزي، خطرات و مشكلات زيادي براي طبيعت و سلامت موجودات زنده ايجاد مي‌كند. تنها راه كاهش خطرات زيست محيطي و سلامتي ناشي از اين زباله‌ها، بازيافت و دفع آن‌ها، به شيوه‌هاي درست و مناسب است.
اين مواد روش‌هاي دفع و بازيافت خاصي دارند و در صورت عدم رعايت اين شيوه‌ها، پيامد‌هاي زيانباري در پي خواهند داشت. زباله‌هاي الكترونيكي در قرن حاضر، به يكي از معضلات بزرگ و خطرناك جامعه بشري تبديل شده اند و تمام دولت‌ها براي بازيافت كارآمد و بي خطر اين پسماند‌ها و استخراج حداكثري مواد مفيد و با ارزش موجود در آن‌ها در تلاش هستند. خريدار ضايعات الكترونيكي تهران
  قاره اروپا سالانه در حدود 12 ميليون تن زباله توليد مي‌كند، كه همين امر سبب وجود انواع شركت‌ها و اتحاديه‌هاي مختلف براي جمع آوري و دفع صحيح زباله‌هاي الكترونيكي در كشور‌هاي قاره اروپا، شده است. دفع صحيح زباله‌هاي الكترونيكي، با روش‌هاي منحصر به فرد و نوين، به عاملي موثر در پيشرفت اقتصاد و كاهش آسيب‌هاي زيست محيطي، منجر شده است. از كشور‌هاي فعال در اين حوزه مي‌توان به آلمان و انگليس اشاره كرد كه با جداسازي مواد با ارزش موجود در اين مواد، به گسترش فناوري و اقتصاد قاره اروپا كمك شاياني كرده اند.
در ادامه مقاله، به بررسي يكي از روش‌هاي خاص و خلاقانه بازيافت جداگانه، كه توسط يك شركت آلماني كشف و به كار گرفته شده، خواهيم پرداخت. اين روش، كمك شاياني به توليد مواد اوليه خاص و ناياب، از زباله‌ها و پسماند‌هاي الكترونيكي كرده است.

روش نوين بازيافت باتري ليليوم-تين
شركت اكيورك در كرفلند، و غرب كشور آلمان، با تحقيقات فراوان در عرصه بازيافت ضايعات الكترونيكي، به روشي منحصر به فرد و خلاقانه، در اين زمينه دست يافته است. باتري‌هاي ليتيوم يوني، امروزه در ساخت بخش بزرگي از لوازم الكترونيكي، هم چون گوشي‌هاي همراه، به كار رفته و اين فناوري، روي اين باتري‌ها انجام شده است. استخراج خلاقانه در بازيافت زباله‌هاي الكترونيكي، موجب بازيافت جداگانه ليتيوم و گرافيك موجود در آن‌ها، شده است. ليتيوم يكي از عناصر خاص، و بسيار كمياب است كه به عنوان ماده اوليه گران بها در صنعت به كار برده مي‌شود. با ايجاد اين فناوري، گامي بزرگ در عرصه بازيافت صحيح زباله‌هاي الكترونيكي برداشته شده است. در سال‌هاي اخير، تقاضا و قيمت اين دو ماده با ارزش نيز بسيار افزايش يافته و در حال حاضر اين شركت به دنبال راهي براي افزايش توليد و تفكيك جداگانه عناصر با ارزش موجود در زباله‌هاي الكترونيكي، با استفاده از روش‌هاي ويژه و منحصر به فرد است. قبل از شركت اكيورك آلمان، هيچ شركتي توانايي تفكيك جداگانه مواد مختلف، هنگام بازيافت زباله‌هاي الكترونيكي را نداشت. با روش‌هايي از اين قبيل، جهان مي‌تواند علاوه بركاهش مضرات و آلودگي زباله‌هاي لوازم برقي و الكترونيكي، نياز خود به منابع طبيعي و مواد اوليه با ارزش، هم چون عناصر كمياب را كاهش دهد.  شركت اكيورك، يكي از 12 شركت موجود در طرح بازيافت پسماند تجهيزات الكتريك و الكترونيك، در اروپا به شمار مي رود.
دولت‌هاي اروپايي، هزينه لازم براي جمع آوري و بازيافت صحيح زباله‌هاي الكترونيكي را براي شركت‌هاي موجود در طرح‌هاي جمع آوري پسماند و بازيافت موثر آن‌ها، تامين مي‌كنند.

برنامه افق 2020 كميسيون اروپا
اين  رويكرد، يكي از بزرگترين برنامه‌هاي كشورهاي قاره اروپا در حوزه تحقيقات و فناوري بوده كه بودجه 600 ميليون يورويي را به خود اختصاص داده است. در سال‌هاي اخير، تقاضا براي مواد اوليه كمياب و نادر، بسيار افزايش يافته و سرمايه گذاري در جهت بازيافت زباله‌هاي الكترونيكي و استخراج مواد اوليه با ارزش موجود در آن‌ها، بسيار سود آور است. قاره اروپا و كشور‌هاي موجود در آن، در راستاي طرح‌هاي مختلف دفع صحيح پسماند‌ها و بهره وري حداكثري بازيافت اين مواد پيشگام و فعال هستند.

خريدار ضايعات منزل

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.